מאמרים


"איך היה בביה"ס ילד יקר שלי?" אני שואל למראה בני הנכנס הביתה זעוף פנים ומשליך את תיקו מקצה המסדרון אל חדרו תוך מלמול "בסדר!" , מבהיר שיומו היה ממש לא בסדר !

את שאלתי  "האם קרה משהו?" הוא כבר לא שומע כי טריקת דלת חדרו מאחוריו מהדהדת בכל הבית.

לא קל להיות הורה בימינו וזה מתחיל כבר מהיום הראשון שילדנו מגיח לעולם.

יחסים טובים בין הורים לילדים נמדדים לא רק באווירה טובה בקרב בני המשפחה, אלא גם בפתיחות, בנכונות לקבל עזרה בעת הצורך ובתחושת ביטחון של כל פרט במשפחה.

מה ההבדל בין הורה טוב ומסור לבין הורה אפקטיבי?

מהו חינוך נכון?

כיצד נמדדת הצלחה בחינוך ומתי?



אם הנחת הבסיס הינה שהצלחת ההורות הינו לגדל ילד עם יכולות טובות להתמודד עם משימות החיים באופן מיטבי, אז עולה השאלה - איך עושים את זה?!

משימות החיים : חברה   משפחה (כולל זוגיות)   עבודה (בעבור ילדים ונוער-לימודים)

אז למה ילדים זקוקים כדי להרגיש שייכים ורצויים?

1. תרומה ומועילות - עידוד השייכות של הילד להיות חלק בלתי נפרד מן התא המשפחתי ע"י  תרומה אמיתית ומועילה.

2. שיתוף - שתוף הילד במה שעובר על הוריו, אחיו ואנשים סביבו כדי שיהיה מעורב בחיי סביבתו הקרובה.

3. התייעצות ובקשת עזרה – לבקש עזרה זה מזה, להתייעץ, להתלבט יחד בסוגיות שונות.

מהי תחושת שייכות?

תחושת שייכות היא המתנה החשובה ביותר שניתן להעניק לילד. ילד שמרגיש שייך יאמר לעצמו: " יש לי מקום, אני בעל ערך והשפעה על מה שקורה לי ולסביבתי, לכן אני מרגיש בעל חשיבות ושייכות בעולם".

לכל ילד פוטנציאל מולד לפיתוח תחושה חברתית. 
לנו כהורים חשוב להעביר את המסר לילדינו שהם אהובים, שייכים ורצויים וניתן לעשות זאת במגוון דרכים:

1. הביעו אהבה לילדכם אך זכרו לא לעשות עבורם את מה שהם יכולים לעשות בעצמם עבור עצמם (פינוק).

2. היו מודל לתרומה ,אך גם אפשרו ובקשו מילדיכם לקחת חלק בפעילויות התנדבות ותרומה בבית, בביה"ס ובקהילה.

3. בקשו מילדיכם עזרה, גם אם לעיתים אתם יכולים לעשות אותה פעולה בחצי מהזמן.

4. העבירו לילדיכם, כבר מגיל צעיר, אחריות על דמי הכיס ועל חלוקת ההוצאות והביאו בחשבון שלעיתים יחוו תסכול מכך שירצו מאוד לרכוש דבר כלשהו, אך לא יוכלו כי יחרגו מהתקציב.

5. התנהגו אל ילדכם כאל חלק מהמעגל המשפחתי ולא כאל מרכזו: על הילד לדעת שההורה הוא אדם בעל צרכים ורצונות ועליו להתחשב בכך ולעשות ויתורים ( נתינה מוגזמת מלמדת את הילד שמגיע לו יותר מאחרים ויהפוך למבוגר תובעני ומפונק).

6. לעיתים אפשרו לו לחוות תסכול, כי משם ילמד דרכי התמודדות ופתרון בעיות בכוחות עצמו ולא בכוחות עזר של הוריו.

7. בקשו סליחה כשטעיתם, כדי ללמד את ילדיכם שכולנו טועים וכוחה של סליחה פותח שערים ולבבות אצל אנשים אחרים.

8. 
עידוד- כלי עצמתי ובעל ערך לכל מערכות היחסים – ומשמעו לראות את החיובי במה שהילד עשה ואת המאמצים שהוא משקיע ולעודדו על כך.

הורים שמונעים מילדיהם לתרום נכנסים למעגל השחיקה: נתינה מעבר ליכולת שלהם, אשר מעוררת ציפיות לתודה ולהערכה, וגוררות לרוב אכזבה: אם ההורים מזלזלים בצרכים שלהם, כך גם אחרים ינהגו כלפיהם (כולל ילדיהם). זה כמובן מוביל לכעס ותסכול ולבסוף להתפרצות.

אדלר טען ל-4 ערכי יסוד משמעותיים שחשוב שיתקיימו במשפחה :
1. כבוד הדדי
2. שוויון ערך
3. שיתוף פעולה ותרומה
4.
 עידוד

לסיכום, ילד במהלך חייו, בוחר מתוך מה שנחשף בפניו וממה שמוצע לו ב"חבילה המשפחתית".
 הבחירה, מה יקח הילד מה"חבילה המשפחתית" פחות נתונה בידי ההורים אלא בעיקר בידיו של כל ילד לפי רצונו ,טעמו ונטיותיו.

זו המשמעות של חינוך - תרומה והשפעה של ההורים על עיצוב האישיות של ילדיהם.

הבחירה מה לקחת ומה להשאיר הינה תמיד של הילד.











 הורות אפקטיבית ועידוד